Friday 17 August 2012

Wajib pakai Domain ke ??

Assalamualaikum.



Domain ?? apakah . Biar aku terangkan Domain ni apabila korang memakai aplikasi blogger dan hendak menukar web address korang dari blogspot.com ke .com. Paham dah ? kirenya korang punye blog tu dah jadi macam laman wab la. Ada sesetengah berpendapat bahawa domain ni perlu kerana untuk mempromosi blog kita kepada orang ramai. Pada pendapat aku, Domain ni tidak perlu kot sebab ramai per blogger popular yang tak pakai domain, Boleh jer dieorang popular siap menang anugerah lagi.


klik gambar di atas untuk melawati atau follow blog Fatin Liyana


Seperti akak Fatin Liyana yang blognya bernama Honeykoyuki tidak memakai domain pun -_- web adressnya tetap lagi berblogspot.com. Untuk menarik ramai pembaca sebenarnya bukan pada domain tetapi isi kandungan blog kita sendiri. So korang tak payah risau sangat untuk mendomain blog korang. Banyak syarikat yang menawarkan khidmat mendomain blog orang. Menawarkan perkhidmatan tu korang ingat free ker 0_o jangan nak buat muke blur sangat lah!!. Khidmat domain ni boleh mencecah ke RM 40.00 tau, tak rase membazir ke memakai domain ni. Tapi ini pada pendapat aku tak tau la kan pendapat blogger lain.



klik gambar untuk melawati atau follow blog Hanis Zalika



Satu lagi contoh aku nak bawa untuk korang ialah Hanis Zalika. Hanis Zalika ni seorang pelakon kerana aku lihat dia kat dalam tv. Tapi sebenarnya Hanis Zalika ni jugak  seorang blogger popular.Web addressnya diberi nama iniblogsaya.blogspot.com telah popular di merata-rata tempat. Sebut je Hanis Zalika mesti orang kenal dia. Blog Hanis Zalika nie pun tak pakai domain. Hanya berbekalkan entry atau artikal yang menarik boleh memporpularkan blog Hanis Zalika ni.



Untuk blogger yang memakai domain nie dalam erti kata lain korang merghianati blogspot.com dan beralih arah ke .com. Hahahhahaha just joking, Nama pun manusia , masing-masing ada pendapat masing-masing mungkin ada yang membantah pendapat aku dan mungking ada menyokong dengan perndapat aku ni.Bloggger pun seorang manusia jadi ada fikiran dan hati, boleh fikir mana yang baik dan yang buruk.Jadi memakai domain ni aku pon tak tau tang mana benefitnya. Maaf kalau para blogger yang memakai domain tu atas enrty aku ni. Jangan pulak buat mulut muncung dekat komen nanti.



No comments:

Post a Comment